’t Kliekske met Vlaamse Volksmuziek

Op donderdag 25 juni 2026 hebben velen van de ingeschrevenen de snikhete buitentemperatuur getrotseerd om in een koele theaterzaal te genieten van een voorstelling van ’t Kliekske. Deze stond helemaal in het teken van Vlaamse volksmuziek en oude tradities.

Herman en Rosita Dewit spelen al sinds 1968 onafgebroken muziek met ’t KLIEKSKE, waarvoor Herman zelf alle traditionele volksinstrumenten bouwde. Samen met Rosita verzamelde hij enkele honderden liederen en dansen in Vlaanderen en ze legden ook een indrukwekkende verzameling aan van authentieke volksinstrumenten. In dit sterk visueel en humoristisch programma speelde en zong dit duo met begeleiding van zelfgemaakte ‘recyclage-instrumenten’. Vertrekkende van weggegooid materiaal als conservenblikken, pvc-buizen, bierblikjes, fietspompen, spuitjes, snorkels, gieters, krukken, wortels … herscheppen zij dit afval op een zeer creatieve wijze tot een echt volwaardig muziekinstrument. 
De eenvoudige melodieën, het samenspel en het enthousiasme van de uitvoerders zorgden ervoor dat de muziek dicht bij het publiek kwam. Zonder  geluidsinstallatie vertelden ze over de herkomst van de liederen en de bijzondere gerecycleerde instrumenten waaruit zij prachtige melodieën toverden. 
We kregen zelfs een initiatie-les : “Hoe maak je van een wortel een muziekinstrument”.
Een kennismaking met volkscultuur, ambacht en geschiedenis voor alle deelnemers.
Het werkjaar 2025-2026 werd afgesloten in de Foyer met koffie, taart een koel glaasje witte wijn maar vooral met een gezellige babbel.

 

Hier enkele foto's van dit optreden.